DEEP LISTENING
Deep Listening is a philosophy and practice developed by pioneering composer Pauline Oliveros that cultivates appreciation of sound on a heightened level, expanding the potential for connection and interaction with one’s environment, technology and others in music, related arts, and everyday life.
Unlike hearing, listening is a mysterious process that is not well understood. Listening is based on accumulated experiences and associations – as neurons fire synchronously in patterns established in the body during a lifetime of receiving sound waves through the ear and skin. Inclusive listening opens the mind to the field of all memories for new associations. Exclusive or focused listening pinpoints detail. Both are engaged in Deep Listening.
The exercises are drawn from diverse sources, including exercises (or pieces, or scores) especially composed by Pauline Oliveros and other Deep Listening practitioners. They include energy work, bodywork, breath exercises, vocalizing, listening meditations and dreamwork.
“These exercises are intended to calm the mind and bring awareness to the body and it’s energy circulation, and to promote the appropriate attitude for extending receptivity to the entire space/time continuum of sound. This kind of receptivity is essential for creative activity in the arts and can be applicable to any discipline [in art or in life].”
(From Deep Listening: A Composer’s Sound Practice, Pauline Oliveros, 2005)
Workshops can range from 90 minutes to several hours, and from 4 to 100 participants.
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L’ÉCOUTE PROFONDE
L’écoute profonde est une philosophie et une méthode pratique mise au point par la compositrice avant-gardiste Pauline Oliveros, qui permet de cultiver une meilleure appréciation du son et d’accroître les possibilités de connexions interactives entre la personne et son environnement, la technologie et les autres, en musique, dans les arts et dans la vie quotidienne.
Contrairement à l’audition, l’écoute est un processus mystérieux qui demeure en partie inexpliqué. L’écoute repose sur l’accumulation d’expériences et d’associations, les neurones agissant en synchronie au sein de schémas établis dans le corps au long de toute une vie passée à percevoir des ondes sonores par les oreilles et la surface de la peau. L’écoute inclusive ouvre l’esprit à l’ensemble des mémoires, permettant de nouvelles associations. L’écoute exclusive, ou concentrée, identifie les détails. Les deux sont impliquées dans l’écoute profonde.
Les exercices proviennent de plusieurs sources, incluant des pièces ou partitions composées à cette fin par Pauline Oliveros et d’autres praticiens de l’écoute profonde. On y retrouve le travail d’énergie, le travail du corps, des exercices de respiration, des vocalises, la méditation d’écoute et le travail sur le rêve.
« Ces exercices ont pour but de calmer l’esprit et d’éveiller la conscience du corps et de sa circulation d’énergie, et de favoriser une attitude plus réceptive devant l’ensemble du continuum spatio-temporel du son. Cette réceptivité est essentielle à l’activité créatrice dans les arts et peut s’appliquer à toute discipline [dans les arts, ou dans la vie]. »
(De Deep Listening: A Composer’s Sound Practice, Pauline Oliveros, 2005)
Les ateliers durent de 90 minutes à plusieurs heures, et pour 4 à 100 participants.
Contactez kathykennedy.ca@gmail.com pour les forfaits