Sound Artist, Teacher, Singer
KATHY KENNEDY is a sound artist with formal training in visual art as well as classical singing. Her art practice generally involves the voice and issues of interface with technology, often using telephony or radio transmission. Her work engages with public space and physical space through voice. She is also involved in community art, and is a founder of the feminist digital media center in, Studio XX (now Ada-X), as well as the innovative choral group for women, Choeur Maha. Her large-scale sonic installation/performances for many singers and radio, called “sonic choreographies,” as well as the HMMM series have been performed internationally. Ms. Kennedy currently teaches music at Concordia University in Montreal.
She frequently gives lectures and workshops on listening skills, acoustic ecology and vocal improvisation. Her solo performances include a high level of improvisation over lush soundtracks of painstakingly mixed vocals and other sounds to create an immersive world of different voices.
“Kennedy’s audio skills are masterful, specializing in vocals, her compositions are visionary”
MIX Magazine, 2001
KATHY KENNEDY est une artiste sonore formée en arts visuels et en chant classique. Sa pratique artistique implique généralement la voix et les questions d’interface avec la technologie, utilisant souvent la téléphonie ou la transmission radio. Son travail s’engage dans l’espace public et l’espace physique à travers la voix. Elle s’implique également dans l’art communautaire et est l’une des fondatrices du centre féministe de médias numériques Studio XX (aujourd’hui Ada-X), ainsi que du groupe choral innovant pour femmes, Choeur Maha. Ses installations/performances sonores à grande échelle pour de nombreux chanteurs et radios, appelées “chorégraphies sonores”, ainsi que la série HMMM ont été présentées dans le monde entier. Mme Kennedy enseigne actuellement la musique à l’Université Concordia de Montréal.
Elle donne fréquemment des conférences et des ateliers sur les techniques d’écoute, l’écologie acoustique et l’improvisation vocale. Ses performances en solo comprennent un haut niveau d’improvisation sur des bandes sonores luxuriantes de voix et d’autres sons minutieusement mélangés afin de créer un monde immersif de voix différentes.